maandag 14 februari 2011

Antoni Tapies: incredible!!

 Als je ook maar een dag in Barcelona te spenderen hebt, ga naar dit museum. Antoni Tapies.

 Ik was er op vrijdag de 11 februari en ben heel blij dat ik gegaan ben. Die 7-museumkaart is een aanwinst (op een dag is wel wat veel trouwens...).

Het duurde even voor ik de ingang had gevonden, maar vanaf Placa de Catalunya is het met een 10 minuten stevig doorstappen goed te bereiken. Ik doe veel lopend in Barcelona. Je krijgt veel indrukken per dag. En dat slaapt lekker. Wel een paar blikjes bier mee het hotel in, dan heb je minder last van de buren in het hotel.

Allereerst bekijk ik een film van zijn werk op de onderste verdieping van het gebouw. Een prachtige film die onder andere met de muziek van Arvo Part een heel compleet beeld geeft van zijn werk. Dit zou ik ook willen kunnen. En ik spreek met mezelf af dat ik er naast mijn beeldhouwwerk aan ga beginnen. Hij maakt echt vanuit het moment. Met vlakken, kleuren en bovendien met heel bewust gekozen materialen die hij intuïtief en 'in het moment' op zijn schilderijen drukt, krast, strooit en aanbrengt. Op zijn sloffen loopt hij op en door zijn werk heen. Zeer geconcentreerd en steeds afstand nemend. Een gevecht tussen hem en het doek. Diepe bewondering maakt zich van mij meester. Deze man is het volgen waard...



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten