woensdag 9 februari 2011

La Rambla, de oude haven en het Picasso Museum

Vandaag struin ik over de Ramblas, een van oorsprong droge rivierbedding die bij hevige regens het water van de bergen naar de zee leidde. Nu is La Rambla een brede en voor mij veel te drukke boulevard die in het midden alleen toegankelijk is voor voetgangers en die van het Plaça de Catalunya tot aan de oude haven loopt. De totale lengte van La Rambla is ruim 1 km, ik had er na 70 meter al genoeg van. Van die opdringerige obers die je aan hun tafeltje willen hebben. Ik niet, dank u. Ik zt koers naar het Picasso museum. Een prachtige plek bij de haven. Een aantal oude gebouwen zijn aan elkaar geklonken en bevatten de prachtigste werken van Picasso. Als ik eerst de haven heb aangedaan en de kolom van Columbus heb aanschouwd loop ik omhoog de oude stad weer in. Een vriendelijke suppoost wijst me de weg naar het museum. Zijn Engels is ronduit beroerd, maar hij legt me met vingers en ellebogen de weg uit. Derde weg (drie vingers) naar rechts (elleboog) en dan vierde weg (vier vingers) weer rechts (weer de elleboog). Dat heeft hij zichtbaar vaker gedaan. Ik bedank hem en vervolg mijn weg. Bij het kruispunt waar ik naar rechts zou moeten kom ik een metrostation tegen: Jaume I. Daar had ik dus beter uit kunnen stappen, terwijl de gids die ik uit het hotel heb meegenomen toch echt de halte Liceu vermeldt. Het museum is een verademing. Wat een ruimte en rust. Prachtig ten toon gestelde schilderwerken, schetsen en keramiek. Na drie uren kijken en consumeren druk ik mijzelf het cafe in en pak een smoothy en een bruin broodje camembert. Kijk ook nog even op deze LINK over de schilder Diego Valazquez in de Volkskrant. Picasso heeft van zijn wereldberoemde schilderij 'Las Meninas' zo'n 44 eigen schilderijen gemaakt.
In de shop koop ik mijn favoriet van vandaag op een ansichtkaart en een aantal prachtige postzegels.
Een eigen interpretatie van het schilderij van Valazquez 'Las Meninas/

Behoeft geen onderschrift... toch?

Prachtige postzegels

Taureau, wat een eenvoud en abstractie

2 opmerkingen:

  1. Hoi Pieter,
    Als je van moderne kunst houdt, ga dan langs het Antoni Tapies museum.
    Veel plezier en kun je papier voor mij meenemen?? Zo ja dan geef ik je het adres. Grt. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Frans, Ga ik morgen heen! Vandaag CCCB gedaan. Inspiring... Picasso was gisteren geweldig. Morgen Antoni. I travel nogal light, dus ik weet niet hoeveel papier? Ik kan het wel laten opsturen voor je. Vanuit Barca? Of vanuit Rome? Daar vlieg ik zaterdag heen...

    BeantwoordenVerwijderen