zondag 13 februari 2011

Parc Guell en Gaudi

Vandaag verlaat ik het hotel met ferme tred. Ik heb haast. Dit is mijn laatste echt volledige dag in Barcelona en ik wil heel graag Gaudi ontmoeten voor de koffie. Dan heb ik nog tijd om naar het MACBA te gaan en heel misschien ook nog naar Antoni Tapies. Ook op aanraden van een vriend die gisteren op mijn blog reageerde... Maar eerst naar Parc Guell, waar ook het museum van Gaudi in gevestigd is. Dat bereik ik via Metro Ca  en als ik boven kom loop ik vol vertrouwen de straat in. Hopend dat ik wat aanwijzingen aantref. Na 10 minuten lopen begin ik toch wat wantrouwend te raken en ik duik een sigarenwinkel in. Een man achter de balie is met een klant bezig en ik wacht. Van achter komt een vrouw naar mij toe. Ik vraag naar het park en ze loopt met me mee naar buiten. Haar Engels is niet geweldig maar als ik die straat in ga (ze wijst), dan left en dan right, and than you take the electric up. Dat laatste blijkt een enorme roltrap te zijn (vier stuks) die me een flink stuk omhoog in de stad brengen met een prachtig uitzicht.

Als ik helemaal boven ben (fijn dat de conditie nog goed is...) kijk ik uit over de stad en schiet een filmpje.



Dan loop ik het prachtig aangelegde park in. Er staan allemaal namen gegrift in cactussen die ik tegenkom. Alle paden die ik van hier uit kan zien leiden allemaal naar beneden, naar gebouwen met prachtige felle daken. Keramiek schat ik vanaf hier. Daar moet Gaudi aan gezeten hebben. Ik daal af en met een minuut of tien sta ik voor het museo Guadi. Ik ga niet naar binnen: het is er geweldig druk en het stikt er van de Japanners met een camara op hun oog. Ik loop door naar de uitgang, wat de ingang blijkt te zijn.

Het Park is in 1889 gekocht door Guell (eigenlijk het gebouw dat er stond) met het doel er een stadspark van te maken. Hij vroeg zijn vriend Gaudi er zijn architectonische handtekening onder te zetten.
Nou, dat heeft hij gedaan.

Ik neem nog een aantal foto's en ben weg hier. Mij te druk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten